Španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúska spoločnosť Porr Bau sú poverené výstavbou úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu v konzorciu Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra), dcérou Ferrovialu.BRATISLAVA 24. mája (WebNoviny.sk) – Výstavbu spolu s projektovaním bratislavského obchvatu na diaľnici D4 medzi Jarovcami a Račou v dĺžke 27 kilometrov a rýchlostnej cesty R7 medzi hlavným mestom a Holicami v dĺžke 32 kilometrov budú zabezpečovať španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúska spoločnosť Porr Bau GmbH. Tie sú poverené výstavbou D4 a R7 v rámci PPP projektu v konzorciu Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra), dcérou Ferrovialu.
Odporúčame:
Zmluva pre bratislavský obchvat je uzavretá, môže sa stavať
Kabinet schválil koncesnú zmluvu pre D4 a R7 aj so zmenami
„Objem zákazky (projektová a stavebná časť) dosiahne pravdepodobne výšku približne na úrovni jednej miliardy eur a zahŕňa realizáciu takmer 60 km cesty. Projekt by mal byť finančne uzatvorený počas nadchádzajúcich týždňov,“ informoval v utorok Porr. „Práce by mali byť ukončené približne o štyri roky. Potom bude nasledovať tridsaťročná koncesia s prevádzkou a údržbou. Macquarie Capital zodpovedá za financovanie konzorcia,“ uviedla rakúska spoločnosť.
Výstavba by mala začať v druhom, prípadne v treťom kvartáli tohto roku, v závislosti od finančného uzatvorenia projektu, a dokončenie prác je plánované vo štvrtom kvartáli 2020. Lehota na finančné uzatvorenie je dvanásť týždňov (84 dní) od uzavretia koncesnej zmluvy, teda do 12. augusta. Očakáva sa, že to potrvá kratšie.
Koncesnú zmluvu uzavreli v piatok
Koncesná zmluva na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice bola uzatvorená 20. mája v Šamoríne. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited so sídlom v Londýne predstavuje členov konzorcia Obchvat Nula. Ide o jeden z najväčších súčasných infraštruktúrnych PPP projektov v strednej Európe. Štát bude po odovzdaní D4 a R7 do prevádzky splácať koncesionárovi ročne 56,72 mil. eur. Za tridsať rokov by tak mal celkovo zaplatiť približne 1,9 mld. eur vrátane vplyvu inflácie a úrokov. Na financovaní časti projektu sa bude podieľať Európska investičná banka sumou zhruba 500 mil. eur a svoju účasť potvrdila Európska banka pre obnovu a rozvoj.
Ferrovial je jeden z najväčších globálnych prevádzkovateľov infraštruktúrnych projektov a správcom rôznych služieb súvisiacich s infraštruktúrou miest. Spoločnosť má 74-tisíc zamestnancov a pôsobí v dvadsiatich krajinách. Aktivity sústreďuje na služby, diaľnice (Cintra), pozemné stavby a letiská. Cintra ako dcéra Ferrovialu je popredný súkromný developer v oblasti dopravnej infraštruktúry podľa počtu projektov aj objemu preinvestovaných zdrojov. Investovala celkovo 19,6 mld. eur a pôsobí v Kanade, USA, Austrálii a Európe. V súčasnosti spravuje 27 koncesií na cesty v dĺžke 1 920 km, napríklad diaľnice 407 ETR v Kanade, Nord Tarrant Express v USA a Ausol v Španielsku.
Porr má na Slovensku dcérsku firmu Porr, s. r. o.
Spoločnosť Porr bola založená v roku 1869, odvtedy je tiež kótovaná na viedenskej burze. Je najväčšou stavebnou firmou v Rakúsku a patrí medzi popredné v Európe. Koncern ako full-service dodávateľ pokrýva všetky oblasti stavebníctva od projektu, cez jeho financovanie až po realizáciu a sprevádzkovanie. Svoje činnosti sústreďuje na strednú a východnú Európu, ale pôsobí aj v Katare. Pôsobí najmä v Rakúsku, Nemecku, vo Švajčiarsku, v Poľsku a Českej republike. Spoločnosť má 14-tisíc zamestnancov a v roku 2015 dosiahla vo výrobe obrat 3,5 mld. eur. Porr má na Slovensku svoju organizačnú zložku v Bratislave a dcérsku firmu Porr, s. r. o. so základným imaním vyše 126 tis. eur.
Skupina Macquarie je globálny poskytovateľ bankových, finančných, poradenských a investičných služieb, ako ak služieb v správe investičných fondov. Bola založená v roku 1969, má 64 pobočiek, pôsobí v 28 krajinách a zamestnáva vyše 14 300 pracovníkov. Ku koncu marca 2016 spravovala majetok v úhrnnej hodnote zhruba 256 mld. libier (GBP). Macquarie Capital je divízia skupiny Macquarie pre poradenstvo, kapitálový trh a hlavné investície. Ponúka poradenské služby pre strategické fúzie a akvizície, obstarávanie kapitálu a tiež kapitálové investície do projektov a podnikov svojich zákazníkov. Skupina sa v posledných piatich rokoch podieľala na PPP projektoch na celom svete a financovaní v objeme vyše 30 mld. eur ako poradca či investor.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
24. mája 2016