Občania Slovenskej republiky, ktorí sú v oblasti, kde napríklad hrozí živelná katastrofa, dostanú prostredníctvom SMS informáciu aj o tom, či vláda vysiela do oblasti špeciál na evakuáciu.BRATISLAVA 19. decembra (WebNoviny.sk) – Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí v spolupráci s mobilnými operátormi spúšťa novú sms službu pre občanov, ktorým môže v zahraničí hroziť nebezpečenstvo.
Ako informoval minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, služba bude dostupná od 1. januára 2016. Ľuďom, ktorí sa môžu v zahraničí ocitnúť v nebezpečenstve, mobilní operátori pošlú sms, ktorú naformuluje ministerstvo. To nebude mať prístup k číslam ani menám občanov, od operátorov dostane len informáciu, koľko ľudí takúto sms dostalo. Občania sa nemusia registrovať do dobrovoľného formulára MZV, aby takúto sms dostali.
Ako Lajčák upozornil, svet okolo nás sa nestáva bezpečnejším, skôr naopak. Pre ministerstvo je preto veľmi dôležité vedieť včas kontaktovať ľudí – vybranú skupinu občanov na jednom mieste v zahraničí, kde im hrozí napríklad živelná katastrofa. „Práve túto funkciu bude plniť tzv. núdzová sms. Prostredníctvom tejto služby vybraná skupina občanov, ktorí sa ocitnú v oblasti, kde sa napríklad vyskytla živelná pohroma, dostane informáciu, ktorú my ako ministerstvo zahraničných vecí naformulujeme a naši operátori sa postarajú o to, aby prišla,“ informoval Lajčák. Dôležité je, aby ľudia v tejto oblasti mali slovenskú sim kartu a roaming.
Keď sa tento rok stalo zemetrasenie v Nepále, ministerstvo dva dni zisťovalo, koľko slovenských občanov sa v tejto oblasti nachádza, pripomenul Lajčák. V dobrovoľnom registračnom formulári MZV ich bolo prihlásených 11, napokon sa ich v Nepále nachádzalo viac ako 90. „S touto službou naši ľudia okamžite dostanú ten typ informácie, ktorú im chceme odovzdať. Napríklad, že do oblasti cestuje náš konzul, alebo že vláda vysiela špeciál na evakuáciu, kam a kedy priletí,“ zdôraznil Lajčák s tým, že náklady za tieto správy znášajú operátori. „Táto služba rieši jeden zásadný problém. Keď vznikne krízová situácia, riešime, koľko ľudí sa v oblasti nachádza. Operátori od začiatku vedia, koľko ich klientov sa prihlásilo do partnerských sietí,“ dodal minister.
Podľa generálneho riaditeľa Orange Slovensko, a.s. Pavla Lančariča len v ich sieti minulý rok využívalo roamingové služby 1 500 000 zákazníkov. Preto si myslí, že by vedeli túto službu postupne rozšíriť. „Ak sa stane komplikovaná situácia a ľudia nechcú byť registrovaní, tak možno by nám vedeli poslať svoju mailovú adresu, vedeli by sme im dať bližšie informácie, keďže sms je limitovaná,“ vysvetlil Lančarič. S tým súhlasili aj zástupcovia ostatných mobilných operátorov O2 Slovakia, s.r.o. Peter Gažík, generálny riaditeľ SWAN, a.s. Miroslav Strečanský a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovak Telekom, a.s. Miroslav Majoroš.
Lajčák aj zástupcovia slovenských mobilných operátorov sa zhodli, že túto službu nevnímajú ako konečnú a vedia si predstaviť ďalšie možnosti spolupráce.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
19. decembra 2015