Bratislava v pohybe je pravidelným kultúrnym podujatím medzinárodného významu, ktoré ponúka divákom diela špičkových súborov a umelcov z oblasti súčasného tanca z celého sveta. V rámci jubilejného dvadsiateho ročníka odštartuje svetovou špičkou Stephen Petronio Company.
Stephen Petronio Company a ich Bloodlines uvedie festival ako otváracie predstavenie 3. októbra o 19.00 v novej budove Slovenského národného divadla.
Vyše 30 rokov choreografickej tvorby pre vlastný súbor umožnilo Stephenovi Petroniovi posunúť svoj výrazný pohybový slovník do nových, experimentálnych polôh. Projekt Bloodlines vznikol ako pocta americkým majstrom postmoderného tanca, ktorí inšpirovali jeho kariéru choreografa. Predstavenie je akýmsi aktívnym dialógom medzi pohybovým slovníkom Merce Cunninghama, Trishi Brownovej a Stephena Petronia. Prácu týchto troch choreografov budú mať možnosť diváci posúdiť na Slovensku po prvý raz.
Petronio sa narodil v Newarku, NJ. Ako študent na Hampshire College počas 70-tych rokov 20. storočia študoval kontaktnú improvizáciu u Steva Paxtona, ktorý bol členom Merce Cunningham Dance Company v rokoch 1961 až 1964. Petronio sa neskôr presťahoval do New Yorku, kde sa stal prvým mužom v súbore Trishy Brown (1979 – 1986). Vybudoval si jedinečnú kariéru, získal množstvo ocenení vrátane John Simon Guggenheim Fellowship, nadácií Foundation for Conemporary Performance Arts, New York Foundation for the Arts, cenu pre najlepšieho amerického choreografa, cenu Bessie a v roku 2015 Doris Duk ePerforming Artist Award.
Petronia vždy inšpirovali priekopníci postmoderného tanca, je to odkaz, ktorému vzdáva hold. Títo tvorcovia boli oddaní bohatému, originálnemu tanečnému jazyku, ktorý núti divákov prehodnotiť pravidlá. Transformovali americký tanec pre umelcov, ktorí prišli po nich.
Festival po tretí krát privíta belgický súbor Ultima Vez svetoznámeho Wima Vandekeybusa. Predstavenie Speak Low if You Speak Love… odtancujú na scéne Mestského divadla Pavla Országha Hviezdoslava 8. októbra o 19.00.
Pre Wima Vandekeybusa je láska asi tým najnehmotnejším a najvrtkavejším vnútorným stavom mysle: hýbe horami, vytvára nemerateľné výšky a hĺbky. Dáva silu, no keď sa obráti proti vám, spôsobí vám krutú bolesť. Láska inšpiruje poéziu: je exaltovaná a prekliata. Lásku takmer nie je možné zachytiť slovom, no hudba dokáže vyvolať určitý pocit a tak sprostredkovať neuveriteľnú silu lásky. Láska je skrytá sila, je v každej skulinke, je všade, nedá sa ignorovať. Preto vzniklo Speak low… nie je to ani opera ani muzikál v bežnom slova zmysle. Je to strhujúca kombinácia experimentálnej hudby a klasickej tradície.
V súbore Ultima Vez stabilne tancuje absolventka banskobystrického konzervatória Lívia Balážová.
Wim Vandekeybus sa narodil v Hernethoute v Belgicku 30. júna 1963. Jeho otec bol veterinár. Po skončení strednej školy sa Wim presťahoval do Leuvenu a začal študovať psychológiu. V roku 1985 sa však rozhodol pre úplne odlišnú cestu a šiel na konkurz k Janovi Fabremu, ktorý mu dal úlohu v predstavení The Power of Theatrical Madness. O rok neskôr Wim založil súbor Ultima Vez.
Prvé predstavenie, What the Body Does Not Remember, zaznamenalo úspech na medzinárodnej scéne a získalo ocenenie Bessie za inováciu. Po takmer 30 rokoch a množstve filmov a videí Wim Vandekeybus stále hľadá inováciu a niečo nové.
V roku 2015 sa do kín dostal prvý celovečerný film Wima Vandekeybusa pod názvom Galloping Mind. Natáčal sa v Maďarsku a pri Čiernom mori v Rumunsku a rozpráva dramatický príbeh rodinných väzieb, zrady a vzťahových trojuholníkov, v hlavných úlohách s Jerry Killickom, Natali Broods a kŕdľom detí na koňoch.
Jung In Lee (Skins), z Južnej Kórey, Yossi Berga a Oded Grafa (Come Jump with Me) z Izraela, Markétu Vacovskú a Lenku Dusilovú – Spitfire Company a Damúza (One Step Before the Fall) z Českej republiky uvidia diváci v priestore A4, počas víkendových dní 15., 21. a 22. októbra vždy o 20.00.
Kórejská tanečnica Jung In Lee skúma vo svojom intímnom sólovom tanci predstavenia Skins kontrasty pocitov a vnemov bežného dňa. Zaujme svojou krehkosťou, ale zároveň vnútornou silou a sugesciou tanečného prejavu. V priestore súčasnej kultúry A4 vystúpi 15. októbra.
Jung In Lee získala magisterský titul na Kyung He University a venovala sa rozličným vlastným projektom a spolupráci s kórejskými a zahraničnými súbormi. V roku 2010 sa presťahovala do Berlína, kde pracovala s choreografmi ako Meredith Nadler a Javier Sanchez. Od roku 2011 pôsobí predovšetkým v strednej a východnej Európe ako sólová tanečnica a spolupracuje s umelcami v Bulharsku a Rakúsku. V roku 2013 ju Arts Council Korea vybral na medzinárodnú rezidenciu, na základe ktorej viedla workshop a robila výskum pohybu v Sofii a Tel Avive. Od roku 2014 tancuje so súborom Korea National Contemporary Dance Company, pracuje ako nezávislá umelkyňa a prednáša súčasný tanec na Chung Nam National University a Korea National Sports University v Kórei. Podieľa sa tiež na vytváraní spojení medzi Kóreou a zahraničnými scénami ako členka výkonného výboru Modern Dance Promotion of Korea.
Slovensko na festivale zastúpi Milan Tomášik, ktorý vystúpi rovnako v priestore A4 s projektom Sólo 2016, 15. októbra
Sólo 2016 je osobnou a zároveň univerzálnou výpoveďou tanečníka, ktorý prostredníctvom rozličných emocionálnych stavov hovorí o svete na druhej strane čiernej kocky, o intimite, smútku, dôvere, nádeji, kráse a terore. Pohyb tanečníka je niťou, ktorá spája a prepája minulé a budúce s momentom súčasnosti, v ktorom sa všetko mení, zatiaľ čo telo neustále prechádza priestorom a časom vnútri (within) a mimo (off-beat) siločiar, ktoré násilne vnikajú do nášho intímneho priestoru. Prepletanie (štýlov a období) v hudbe pôsobí ako rozširovanie tela do priestoru a diktuje zmenu svalového napätia, ktoré vytvára rytmy – ako stopy pohybu v čase. Sólo 2016 je odrazom momentu, neuchopiteľného a zároveň nadčasového, ktorý príde a už ho niet; na jeho uchopenie človek nemá síl.
Milan Tomášik pochádza zo Slovenska, no od roku 2004 pôsobí v Slovinsku. Doposiaľ vytvoril autorské predstavenia: Baga-Basta (2008), 3NITI (2008), Razmeščeno Telo-Rozmiestnené Telo (2010), v rámci tanečnej skupiny Milan Tomášik & Co. Lovecká Sezóna (2014) a Silver Blue (2015). V roku 2012 vytvoril choreografiu na objednávku Veselosti minulosti pre tanečný súbor Divadlo Štúdio tanca. Tanec študoval na konzervatóriu v Banskej Bystrici a na Akadémii v Bratislave, v roku 2004 ukončil štúdium na bruselskej akadémii P.A.R.T.S. a ten istý rok mu bola udelená cena mesta Prievidza za propagáciu moderného tanca. Okrem iného spolupracoval s tanečnou skupinou En-Knap, s Majou Delakovou, Malou Klineovou, Snježanou Premušovou, Barbarou Novakovičovou Kolencovou a Evou Weissmannovou. Je členom medzinárodne známeho tanečného kolektívu Les SlovaKs, s ktorým od jeho založenia (2007) vytvoril tri celovečerné tanečné predstavenia: Opening Night, Journey Home a Fragments. Ako pedagóg pravidelne vyučuje na SEAD (Salzburg), Scenekunstskole (Kodaň), ADU (Záhreb) a vedie dielne v Prahe, Bratislave, Ľubľane, Deltebre, Syrose, Mníchove.
Po vystúpení Jung In Lee a Milana Tomášika bude festival pokračovať počas nasledujúceho víkendu 21. a 22. októbra súbormi Spitfire Company z Českej republiky a Yossi Berg & Oded Graf z Izraela.
Spitfire Company je umelecká skupina zahŕňajúca fyzické, vizuálne a tanečné divadlo. V súčasnosti je zaraďovaná k najprogresívnejším skupinám autorského divadla v Čechách. Medzi najdôležitejšie a najcharakteristickejšie znaky jej tvorby patria: hľadanie originálneho fyzického jazyka pre každé jednotlivé predstavenie, dôraz na vnímanie stavu bytia tanečníka, ktorý generuje veľmi akútne pocity a vyrovnávanie sa s ľudskými hranicami a existenčnou situáciou jednotlivca.
Ich predstavenie One Step Before the Fall je hypnotickou hlasovou a zvukovou vlnou v podaní speváčky Lenky Dusilovej a silového tanca Cécile Da Costa. V jedinom momente sa stretávajú uprostred boxerskej arény. Multižánrový projekt zoskupenia Spitfire Company a Damúza tematizuje motív boja. Energia hudby a pohybu v symbióze, konfrontácia stavu maximálneho nasadenia a úplnej vyčerpanosti… vždy nájdeme vo vnútri popud, ktorý nás núti zabojovať o víťazstvo, alebo sa oň aspoň pokúsiť… Venované Muhammadovi Alimu a všetkým bojovníkom okolo nás.
„Lietam ako motýľ, bodám ako včela. Tvoje päste nemôžu zasiahnuť to, čo tvoje oči neuvidia.“
Muhammad Ali
Posledným predstavením festivalu bude vystúpenie izraelských choreografov Yossi Berga a Oded Grafa.
Choreografi Yossi Berg a Oded Graf začali spolupracovať v roku 2005 a odvtedy si vybudovali reputáciu za svoju tvorbu, ktorá je mimoriadne fyzická, niekedy provokatívna a striedavo dráždivá a vtipná. Účinkovali vo svetoznámych súboroch ako Batsheva Dance Company a DV8 Physical Theatre, a spájali svoju majstrovskú fyzikalitu s dynamickým výskumom divadla, textu a hlasu. V reakcii na sociálnu a politickú realitu súčasného života kladú choreografi na scéne alternatívy, pretkané odzbrojujúcim humorom, ktorý prekvapuje publikum, inšpiruje hlbšiu reflexiu a ponúka nádej. Jedinečná virtuozita vyšvihla Yossiho a Odeda na vrchol izraelskej aktívnej tanečnej scény a zabezpečila im prominentné postavenie na celosvetovej divadelnej scéne.
Okrem hosťovských vystúpení s vlastnými produkciami sa Yossi a Oded často spolupodieľajú na produkciách operných domov a tanečných divadiel po celom svete ako hosťujúci choreografi. Ich choreografie sú v repertoároch významných súborov v Izraeli, Nemecku, Holandsku, USA, Španielsku, Švajčiarsku, Švédsku, Nórsku či Poľsku. Obaja choreografi tiež učia a vedú workshopy súčasného tanca a improvizácie po celom svete postavené na výskume stavu prítomnosti a partnerstva.
Najnovšie dielo Yossi Berga a Oded Grafa Come Jump With Me slúži ako dialóg medzi choreografmi a Izraelom, krajinou, v ktorej žijú a súčasne sa zaoberá krízou identity, v ktorej sa ocitli. V explozívnej politickej a spoločenskej realite Izraela toto dielo skutočne posúva hranice a „hrá sa s ohňom“, v doslovnom aj vizuálnom zmysle. Na scéne imaginárneho ihriska obsahujúceho rôzne úrovne vedomia sa tanečníci pohybujú medzi osobnými aj kolektívnymi postavami histórie vo fantastickom dobrodružstve, pričom sa snažia pochopiť, do akej budúcnosti kráčajú a definovať svoju predstavu „božskosti“. Publikum je prizvané, aby sa pridalo a zažilo okamihy ako na emocionálnej húsenkovej dráhe – od okamihov extatických a poetických až po chvíle, ktoré skúmajú zmysel a relevantnosť umeleckej tvorby v nástojčivej politickej realite Izraela.
Bratislava v pohybe bude aj v tomto roku prebiehať počas jedného mesiaca od 3. do 22. októbra.
Pri príležitosti dvadsiateho výročia festivalu, bude počas celého októbra, v rámci sprievodného programu, v priestoroch novej budovy Slovenského národného divadla inštalovaná výstava fotografií Ctibora Bachratého, ktorá zachytáva tanečné predstavenia z posledných ročníkov festivalu. Fotografie Ctibora Bachratého zachytávajú nielen estetiku pohybu, ale i výtvarnú hodnotu produkcií, výrečnosť obrazu pohybových kompozícií a energiu výrazu tanca. Vernisáž sa uskutoční 3.10. o 17:30.
V rámci sprievodného festivalu sa budú môcť tiež študenti prihlásiť na workshop, Majstrovský kurz skupiny Stephena Petronia, ktorý sa uskutoční 1. októbra v priestoroch VŠMU.
Majstrovský kurz súboru Stephena Petronia pozostáva zo zahrievacích cvičení pomocou Petroniovej techniky, ktorá účastníkov vedie k vytváraniu svalového a kostrového prepojenia s vlastnou jedinečnou telesnosťou. Po príprave nasledujú pohybové frázy a variácie odvodené z Petroniovho repertoáru, zamerané na prácu s dynamickou, polyrytmické iniciácie pohybu a pocit nebojácnosti v rámci komplexnej architektonickej formy tela. Po krátkej prestávke Stephen Petronio účastníkom v krátkosti predstaví súbor, svoju tvorbu za posledných 33 rokov a bude rozprávať o repertoári súboru a osobnom aj historickom význame projektu Bloodlines.
Vstupenky na všetky predstavenia je možné kúpiť online priamo na stránke festivalu www.abp.sk v časti Vstupenky, alebo na konkrétne predstavenia priamo v divadlách festivalu.
___________________________________________________________________________________________
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
26. septembra 2016