Česmad bude žiadať zníženie daňového zaťaženia dopravcov

Česmad Slovakia považuje daňové zaťaženie dopravných spoločností za neprimerané, pretože ich znevýhodňuje oproti zahraničnej konkurencii. Za problémy označilo aj slabú vymožiteľnosť práva pri splatnosti faktúr, nedostatočnú ochranu domácich dopravcov v súvislosti s kontrolou prepravných povolení zahraničných vodičov a akútny nedostatok vodičov.BRATISLAVA 21. apríla (WebNoviny.sk) – Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) bude od vlády žiadať zníženie neprimeraného daňového zaťaženia dopravných spoločností. Tvrdí, že ich znevýhodňuje v porovnaní so zahraničnou konkurenciou. S ministerstvom financií by chcelo v prvom rade riešiť zvýšenie zľavy pre ekologické vozidlá.

Za problém považujú cestní dopravcovia aj slabú vymožiteľnosť práva v oblasti splatnosti faktúr. „Budeme poukazovať aj na nelogickosť postupu, keď si spoločnosti zažiadajú vratky dane z pridanej hodnoty aj z faktúr, ktoré ešte neboli zaplatené. Ak by došlo k zmene, mohol by to byť účinný nástroj pre vymožiteľnosť práva pri nesplatených faktúrach,“ informoval agentúru SITA v súvislosti s návrhom vládneho programu PR manažér Česmadu Andrej Fekete.

Česmad hovorí aj o nedostatku vodičov

Združenie tiež bude žiadať lepšiu ochranu domácich dopravcov. Zdôvodňuje to tým, že prepravné povolenia zahraničných vodičov nie sú systematicky kontrolované tak, ako je to v ostatných európskych krajinách. Do zákona o cestnej doprave by sa preto podľa Česmadu mala dostať úprava o systematickej kontrole povolení automaticky už pri nakládke tovaru.

Ďalší závažný problém, ktorý chcú cestní dopravcovia spolu s vládou riešiť, je nedostatok vodičov. Na úradoch práce je podľa neoficiálnych informácií zaregistrovaných iba 270 vodičov s dostatočnou kvalifikáciou a záujmom venovať sa tomuto povolaniu.

„Akútny nedostatok by sa mohol vyriešiť povolením zamestnávať vodičov z tretích krajín, pri dlhodobom riešení považujeme za ideálne zníženie limitnej hranice pre vodičov nákladných vozidiel. Ak by mohol vodič na vnútroštátnej úrovni fungovať už od veku 19 rokov, prekonalo by sa tak hluché obdobie do 21 rokov, kde komerčná doprava prichádza o množstvo mladých vodičov,“ priblížil Fekete.

Vláda sa chce zamerať, napríklad, na celkové znižovanie administratívnej záťaže podnikateľov v doprave, pri uvádzaní cestných vozidiel do prevádzky. Zníženie administratívnej záťaže pri registrácii vozidiel, ale aj pri zmenách v technických záznamoch vníma Česmad pozitívne, na čo už kompetentné orgány upozorňoval. Pomôcť by podľa združenia mohli aj tzv. klientske centrá s viacerými úradmi na jednom mieste, čo môže ušetriť čas strávený vybavovaním na úradoch.

Elektronický systém by dopravcom pomohol

Kabinet zváži aj opatrenia, ktoré umožnia vlastníkom vozidiel predísť automatickému uloženiu sankcie za nepodrobenie vozidla technickej alebo emisnej kontrole.

„Považujeme tento krok za prejav ľudského prístupu, nakoľko automatické uloženie sankcie bol ďalší zbytočný výdavok dopravných spoločností, ak neúmyselne došlo napríklad k neobnoveniu kontroly. Samozrejme, prípady, v ktorých ide o úmyselné vyhýbanie sa technickým či emisným kontrolám, je nevyhnutné riešiť primeranou finančnou sankciou,“ uviedol Fekete. Dobrým riešením v tomto smere by podľa neho mohol byť elektronický systém, ktorý by majiteľa vozidla v predstihu upozornil na končiacu platnosť známky technickej či emisnej kontroly.

Zavedenie monitorovania cezhraničnej prepravy tovaru cez elektronický kontrolný systém má podľa vlády minimalizovať daňové úniky formou fiktívnej prepravy tovarov na verejných komunikáciách. Prípady fiktívnej prepravy tovarov či tzv. fantómových dopravcov sú známe aj na Slovensku.

„Boj proti tomuto druhu podvodov je pomerne komplikovaný a systém monitorovania cezhraničnej prepravy tovaru cez elektronický kontrolný systém by mohol pomôcť. Tento systém by tiež mohol pomôcť v rámci združením požadovanej systémovej kontroly prepravných povolení zahraničných dopravcov, ktorí zneužívajú nedostatočnú kontrolu a vykonávajú tak prepravy tovarov, ktoré sú v rozpore s medzinárodným dohovorom,“ myslí si Fekete.

Zatiaľ nie je podľa neho možné komplexne sa vyjadriť k tomuto systému, keďže ešte nie je pripravený. Za dôležité označil, aby boli presne určené podmienky a povinnosti s ním súvisiace.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

21. apríla 2016