Do Košíc zavítajú aj Alan Parker a Lazar Ristovski
BRATISLAVA 2. júna (WBN/PR) – Najvýznamnejšie slovenské filmové podujatie Art Film Fest je na prahu svojej štvrťstoročnice, ktorú oslávi už o rok. Do novej éry vstupuje s viacerými novinkami a vylepšeniami – s novým dejiskom, so šiestimi rôznorodými kinosálami, s trinástimi filmovými sekciami a s viac ako 150-imi snímkami!
Najvýznamnejšou zo zmien, ktoré obľúbený filmový festival tento rok absolvuje, je presídlenie do Košíc. Nové pôsobisko venuje festivalu štedrý priestor pre to najdôležitejšie – kvalitné filmy. Projekcie desiatok súťažných i nesúťažných snímok sa budú konať na piatich miestach: v priestoroch Kunsthalle a Kulturparku, v niekdajšom Kine Slovan, Kine Úsmev a v mestskom prírodnom kine.
Ku Karlovi Rodenovi a Stephenovi Daldrymu sa pridá Laraz Ristovski a Alan Parker
Je už známe, že prvým ohláseným laureátom ocenenia Hercova misia bude český herec Karel Roden a ocenenie Zlatá kamera si prevezme britský režisér a scenárista Stephen Daldry. Ďalšími hviezdnymi osobnosťami, ktoré si prevezmú na festivale tradičné filmové ocenenia, budú srbský herec Lazar Ristovski (Hercova misia) a britský režisér Alan Parker (Zlatá kamera).
PROFILY LAUREÁTOV OCENENÍ ZLATÁ KAMERA A HERCOVA MISIA:
Lazar Ristovski
Slávny srbský herec, režisér, producent a scenárista sa narodil 26. októbra 1953 v Juhoslávii a vyštudoval Fakultu dramatických umení na Belehradskej univerzite. O prirodzenom hereckom talente Lazara Ristovskeho svedčí doterajšia bilancia jeho kariéry: na javisku vystupoval už približne 4 000-krát, hral vo viac než 70 filmoch, televíznych seriáloch a inscenáciách, a to zväčša hlavné postavy.
Medzinárodný úspech dosiahol v roku 1995 úlohou Čierneho vo filme Emira Kusturicu Underground, ktorý získal Zlatú palmu na festivale v Cannes.
V roku 1996 si založil produkčnú spoločnosť (Zillion Film), aby mohol produkovať svoj režijný debut Biely oblek (Belo odelo). Tento autorský film (Ristovsky si ho napísal, zrežíroval, produkoval a zahral si v ňom hlavnú úlohu) mal premiéru počas Týždňa kritiky na festivale v Cannes v roku 1999 a získal obrovské medzinárodné uznanie. Biely oblek bol juhoslovanskou národnou nomináciou na Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Ristovski neskôr scenár zadaptoval do literárnej podoby.
V dráme Kráľ zlodejov (König der Diebe), ktorá bola pre zmenu slovenskou národnou nomináciou na Oscara za najlepší cudzojazyčný film, si zahral cirkusového umelca Carusa. Produkoval 13 celovečerných filmov, režíroval dva (Biely oblek a Biele levy (Beli lavovi)) a napísal tri romány.
Na Art Film Feste 2016 budú uvedené filmy s jeho účasťou: Na druhej strane, Bely oblek, Biely levy a Underground.
Stephen Daldry
Uznávaný britský režisér začal kariéru v sheffieldskom divadle Crucible a neskôr režíroval množstvo hier v ďalších britských regionálnych divadlách. V Londýne pôsobil ako umelecký riaditeľ divadiel Gate a Royal Court. Režíroval aj v Národnom divadle, newyorskom Public Theater a stojí za prenesením množstva produkcií z Broadwaya do West Endu a naopak. Na prvé turné po Spojenom kráľovstve a Írsku sa nedávno vydal jeho Billy Elliot the Musical, ktorý zakončil svoju nesmierne úspešnú a kritikmi oceňovanú 12-ročnú existenciu v Londýne. Predtým sa tento muzikál hral na Broadwayi, v Hollandsku, Soule, Sydney, Melbourne, Chicagu, Toronte a v USA. V roku 2009 získala táto produkcia desať cien Tony, a to vrátane ocenenia za najlepší muzikál, čím prekonala všetky ostatné britské predstavenia v histórii Broadway. Prvé štyri filmy Stephena Daldryho (Billy Elliot, Hodiny, Predčítač a Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko) získali spolu 19 oscarových nominácií, z ktorých dve premenili. Jeho posledný film Odpad, zasadený do prostredia riodejaneirskych favel, bol v roku 2015 nominovaný na cenu BAFTA v kategórii Najlepší zahraničný film. Dve z jeho oceňovaných londýnskych produkcií, The Audience a Skylight, nedávno ukončili svoju cenami Tony ovenčenú púť po Broadwayi. Stephen Daldry režíroval aj pre BBC Radio and Television a v súčasnosti režíruje nový netflixový seriál The Crown, ktorý napísal Peter Morgan. Režíruje tiež performancie na móle č. 55 v New Yorku a bol kreatívnym výkonným producentom otváracieho a záverečného ceremoniálu londýnskych olympijských a paraolympijských hier.
Na Art Film Feste 2016 budú uvedené jeho tituly: Predčítač, Billy Elliot, Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko, Hodiny a Odpad
Sir Alan Parker
Jeden z najvýznamnejších britských režisérov, ktorý pôsobí aj v USA, sa narodil 14. februára 1944 v Londýne. Po absolvovaní strednej školy začal pracovať v podateľni reklamnej agentúry Collet Dickinson Pearce, postupne sa však vypracoval na autora reklamných textov. Vďaka talentu sa koncom 60. rokov stal režisérom reklamných spotov. Jeho filmovým debutom bol scenár k filmu Warisa Husseina Melódia (Melody, 1971). Za scenár k svojmu režijnému dlhometrážnemu debutu, hudobnej paródii na gangsterky, Bugsy Malone získal cenu BAFTA. Presadil sa väzenskou drámou Polnočný expres, za ktorú získal cenu BAFTA a nomináciu na Oscara za réžiu (autorom scenára bol Oliver Stone, ktorý získal Oscara). Za drámu Birdy si z MFF v Cannes odniesol Veľkú cenu poroty. Za réžiu antirasistického filmu Horiace Mississippi bol po druhý raz nominovaný na Oscara. U nás je známy i vďaka filmom Pink Floyd: The Wall či The Commitmens, za réžiu ktorého získal cenu BAFTA. Ďalším jeho hudobným filmom bola adaptácia úspešného javiskového muzikálu Andrewa Lloyda Webbera a Tima Ricea Evita, v ktorom do titulnej úlohy obsadil Madonnu. Režíroval aj jej „evitovské“ klipy Don’t Cry For Me Argentina a You Must Love Me. Za sociálnu drámu z prostredia írskej chudoby Angelin popol získal v roku 2000 Cenu divákov na MFF v Karlových Varoch. Jeho zatiaľ posledným filmom je americká kriminálna dráma Život Davida Galea rozprávajúci o odporcovi trestu smrti, ktorý je sám odsúdený na popravu. Parker je tiež autorom detských knižiek a napísal aj spomienkovú knižku Filmárov denník. Kráľovnou Alžbetou II. bol povýšený do rytierskeho stavu a v roku 2013 mu udelila BAFTA cenu za celoživotné dielo.
Na Art Film Feste 2016 budú uvedené jeho tituly: Angel Heart, Midnight Express a Horiace Mississippi.
Karel Roden
Patrí k najuznávanejším súčasným českým hercom a často je obsadzovaný aj do zahraničných produkcií. Narodil sa v roku 1962 v Českých Budějoviciach v hereckej rodine. Jeho otec a starý otec boli herci a herectvu sa venuje aj jeho mladší brat Marian. Po absolvovaní štúdia herectva na pražskej DAMU (kde v tom čase študovali napríklad herečky Ivana Chýlková, Vilma Cibulková, Eva Holubová či Veronika Žilková) pôsobil v niekoľkých divadlách (DISK, Divadlo na Vinohradech, ústecké Činoherní studio, Národné divadlo v Prahe, Divadlo Na zábradlí, Labyrint). Za postavu Bruna v inscenácii Velkolepý paroháč získal v roku 1999 cenu Alfréda Radoka.
Začiatkom deväťdesiatych rokov vycestoval do Veľkej Británie, kde navštevoval herecké kurzy a zdokonalil sa v angličtine. Hral v niekoľkých desiatkach českých a zahraničných filmov. Debutoval v roku 1983 vo filme Zámek nekonečno, ale diváci si ho po prvý raz zapamätali ako Honzu v romantickej komédii Ako básnici prichádzajú o ilúzie (1984). Irena Pavlásková ho v dráme Čas sluhů (1989) obsadila do úlohy slabošského Milana. Dvanásťkrát bol nominovaný na Českého leva (Král Ubu, Kuře melancholik, Oběti a vrazi, Paralelní světy, Tajnosti, Habermannův mlýn, Lidice, Alois Nebel, Čtyři slunce, Krásno, Fotograf) a toto ocenenie získal za postavu hluchého Doušu v dráme Filipa Renča Hlídač č. 47.
V roku 2001 si zahral po boku Roberta De Nira zločinca Emila Slovaka v americkej dráme 15 minút. Nasledovali ďalšie záporné postavy v zahraničných filmoch Blade 2, Nepriestrelný mních, Hellboy, RocknRolla či Frankensteinova armáda/Frankenstein’s Army.
Jeho ostatnou úspešnou postavou je otec rodiny v česko-nemecko-francúzsko-slovinsko-slovenskej dráme Rodinný film (2015, r. Olmo Omerzu), ktorá mu priniesla cenu za najlepší herecký výkon v Cottbuse.
Na Art Film Feste 2016 budú uvedené jeho tituly: Fotograf, Nikdy nejsme sami a RockNRolla.
ART FILM FEST 2016: PREHĽAD SÚŤAŽNÝCH SNÍMOK
V Medzinárodnej súťaži krátkych filmov bude tento rok uvedených celkovo 36 snímok. Osobitnou súčasťou festivalovej sekcie je filmový výber „Special shorts” s názvom Pozdrav Belgicku so šiestimi snímkami.
V hlavnej Medzinárodnej súťaži hraných filmov sa predstaví 14 snímok:
Las Mimosas/ Mimózy /Mimosas/ Oliver Laxe/ Maroko, Španielsko, Francúzsko, Katar/ 2016
Divines/ Divines/ Krásky /Houda Benyamina/ Francúzsko/ 2016
Eshtebak / Konflikt / Clash/ Mohamed Diab/ Egypt/ 2016
24 Wochen/ 24 týždňov/ 24 Weeks/ Anne Zohra Berrached/ Nemecko/ 2016
Wild/ Divoká/ Nicolette Krebitz/ Nemecko/ 2016
Dobra žena/ Dobrá manželka/ A Good Wife/ Mirjana Karanović/ Srbsko, Bosna a Hercegovina, Chorvátsko/ 2016
Já, Olga Hepnarová/ I, Olga Hepnarova/ Petr Kazda, Tomáš Weinreb/ Česká republika, Poľsko, Slovenská republika, Francúzsko/ 2016
Les Cowboys/ Kovboji/ Cowboys/ Thomas Bidegain/ Francúzsko/ 2015
La Ciénaga entre el Mar y la Tierra/ Medzi morom a zemou/ Between Sea and Land/ Carlos del Castillo, Manolo Cruz/ Kolumbia/ 2016
Ranenij angel/ Ranený anjel/ The Wounded Angel/ Emir Baigazin/ Kazachstan, Nemecko, Francúzsko/ 2016
Foraeldre/ Rodičia/ Parents/ Christian Tafdrup/ Dánsko/ 2016
Junction 48/ Stanica 48/ Udi Aloni/ Izrael, Nemecko, Spojené štáty/ 2016
Córki dancingu/ Vábenie sirén/ The Lure/ Agnieszka Smoczyńska/ Poľsko/ 2016
ART FILM FEST 2016: ZOZNAM SEKCIÍ
Medzinárodná súťaž hraných filmov, Medzinárodná súťaž krátkych filmov, Európske zákutia, Be2Can Starter, Variety Select Art Films, Okolo sveta, Láska a anarchia, Focus: American Indies II, Profil: Stephen Daldry, Prísľuby z východu, Slovenská sezóna, Nočná prehliadka, Hercova misia, Zlatá kamera, Filmy pre deti, Zvláštne uvedenie.
ART FILM FEST 2016: POROTY
POROTA KRÁTKYCH FILMOV
Simon Ellis
Krátke filmy Simona Ellisa získali množstvo cien a v spoločných retrospektívach sa premietajú na najrôznejších filmových festivaloch sveta. Jeho krátky film Soft bol nominovaný na ceny BAFTA a Európske filmové ceny a získal 38 ďalších cien vrátane Ceny medzinárodnej poroty na Filmovom festivale v Sundance a ceny za najlepší krátky film na Britských nezávislých filmových cenách. Ako filmár alebo porotca sa zúčastňuje množstva filmových festivalov a prednáša režisérom krátkych filmov v Británii a ďalších krajinách.
Carmen Gray
Rodáčka z Nového Zélandu žijúca v Berlíne je filmovou kritičkou a novinárkou. Píše pre periodiká Guardian, Sight & Sound, Screen, Calvert Journal, Senses of Cinema a Sirp (Estónsko). V minulosti pôsobila ako filmová redaktorka londýnskeho časopisu Dazed & Confused. Zaoberá sa aj dramaturgiou a zasadá vo výberovej komisii berlínskeho Týždňa kritikov.
Pavel Horáček
Pavel Horáček sa narodil v Českých Budějoviciach. Na Masarykovej univerzite v Brne vyštudoval odbor Teória a dejiny filmu a audiovizuálnej kultúry. Vo svojich diplomových prácach sa venoval výrazovým prostriedkom a špecifickým animačným technikám, predovšetkým v českom animovanom filme. Ako programový riaditeľ pracoval tri roky na Medzinárodnom festivale animovaných filmov AniFest v Tepliciach a od roku 2013 na MFAF Anifilm v Třeboni. Spolupracoval s Prehliadkou animovaných filmov v Olomouci a festivalom Animánia v Plzni. O filme a animácii príležitostne publikuje v českých odborných periodikách. Dramaturgicky pripravoval tri DVD výbery českej animácie, ktoré vydal Inštitút animácie. Predfilmy a špeciálne programy animovaných filmov pripravuje pre české a zahraničné inštitúcie. Na výstave Ateliér Jiřího Trnky sa podieľal ako editor katalógu.
HLAVNÁ POROTA
Steven Gaydos
Viceprezident a zodpovedný redaktor časopisu Variety Steven Gaydos píše viac než 250 príspevkov ročne do denného aj týždenného vydania Variety, pričom sa zároveň venuje aj prehľadom situácie v rôznych krajinách a regiónoch, správam o filmovom a televíznom trhu, žánrovým štúdiám, ale aj profilom osobností a firiem. Redaktorom časopisu Variety je od roku 1994. Pod jeho hlavičkou vytvoril a riadi program 10 to Watch, ktorého cieľom je vyhľadávanie nových talentov z celého sveta. Je tiež tvorcom a vedúcou osobnosťou oficiálneho karlovarského panela Variety Critics‘ Choice: Europe Now, ktorý sa zameriava na predstavovanie najlepších noviniek európskej kinematografie. V minulosti produkoval filmy režiséra Monte Hellmana Cesta nikam (nominácia Zlatý lev z Benátok) a Iguana, režiséra Ate de Jonga Všetci muži sú smrteľní a režisérky Nouchky Van Brakel O mesiac neskôr.
Vica Kerekes
Vica Kerekes je slovenská herečka maďarskej národnosti. Herectvo vyštudovala na VŠMU v Bratislave a už počas štúdií si zahrala vo filme Konečná stanica (2004). Odvtedy hrala vo viac než tridsiatich českých, slovenských a maďarských filmoch a seriáloch. K najúspešnejším patria komédie Nestyda (2008, r. Jan Hřebejk) a Muži v naději (r. Jiří Vejdělek, 2011). Hrala i v slovenskej národnej nominácii na Oscara Nedodržaný sľub (r. Jiří Chlumský, 2009). Za 7 dní hříchů (2011, r. Jiří Chlumský) získala slovenskú filmovú cenu Igric a nomináciu na Českého leva a za úlohu v maďarskom filme Ki/ Be Tawaret (2009, r. György Molnár) si odniesla z Maďarského filmového týždňa Cenu pre najlepšiu herečku. Z televíznych seriálov môžeme spomenúť Odsúdené (2009, r. Róbert Šveda, Peter Bebjak). Žije v Prahe a Budapešti.
Petr Kolečko
Petr Kolečko absolvoval v roku 2009 odbor dramaturgie činoherného divadla na pražskej DAMU. Venuje sa i dramatickej tvorbe. V rokoch 2008 – 2015 bol jedným z najhranejších autorov na českých javiskách. Jeho Kauza Salome a Kauza Médeia boli nominované na Cenu Alfréda Radoka za Hru roku.
Petr Kolečko sa okrem divadla venuje i scenáristickej práci pre rozhlas a televíziu. S Janom Prušinovským napísal televízny seriál Okresní přebor a spolupracoval i na rovnomennom dlhometrážnom filme. Podľa vlastných divadelných hier napísal scenáre ku komédiám Zakázané uvoľnenie (2014, r. Jan Hřebejk) a Padesátka (2015, r. Vojtěch Kotek), ktorú videlo v Čechách a na Slovensku už 450 000 divákov. Je spoluatorom scenára výpravného dlhometrážneho česko-slovenského filmu Masaryk (r. Julius Ševčík), ktorý by sa mal dostať do kín v roku 2016.
Kati Outinen
V roku 1984 absolvovala štúdium herectva na Vysokej škole dramatických umení v Helsinkách. Na filmovom plátne však debutovala už v roku 1980 v generačnej výpovedi o fínskej mládeži Je to tu, život! (r. Tapio Suominen). V roku 1986 začala jej spolupráca s režisérom Aki Kaurismäkim, vďaka ktorej dnes patrí k najznámejším fínskym herečkám nielen doma, ale i vo svete. Postupne s ním spolupracovala na filmoch Tiene v Raji (1986), Hamlet podniká (1987), Dievča zo zápalkárne (1990),Drž si šatňu, Tatiana (1994), Mraky odtiahli (1996), Juha (1999), Svetlá v súmraku (2006) a Le Havre (2011). Za úlohu v jeho filme Muž bez minulosti (2002) získala cenu za ženský herecký výkon na MFF v Cannes. Hráva i vo filmoch iných režisérov, napríklad v česko-fínsko-luxembursko-slovenskom filme Viktora Tauša Klauni (2013).
Lorenzo Vigas
Narodil sa v roku 1967 vo Venezuele a v roku 1994 vyštudoval biológiu. O rok na to sa presťahoval do New Yorku, kde na Newyorskej univerzite navštevoval niekoľko filmových seminárov. V roku 1998 sa vrátil do Venezuely, aby pre televíziu režíroval dokumentárny seriál Expedición. V rokoch 1999 až 2001 režíroval niekoľko dokumentov pre produkčnú spoločnosť CINESA a v roku 2004 natočil vo Venezuele svoj prvý krátky hraný film Los Elefantes Nunca Olvidan (objavil sa v oficiálnom výbere Selection Officielle Semaine International de la Critique na festivale v Cannes 2004, na festivale v Clermont-Ferrande 2005 a newyorskom New Directors – New Films 2005). V roku 2015 vyhral so svojím prvým dlhometrážnym hraným filmom Zďaleka (Desde allá) prvého Zlatého leva v latinskoamerickej histórii.
Viac info:
http://artfilmfest.sk/
www.facebook.com/ArtFilmFest
Predaj vstupeniek:
http://predpredaj.zoznam.sk/sk/listky/5541/art-film-fest-2016
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
2. júna 2016